Friday, August 19, 2011

rindu 'dia' sesangat~ (╥_╥)

(!) BEWARE (!)
ini entry sedikit sedih.......
saya rindu 'dia'.....
rindu sesangat......
dah lama 'dia' tinggalkan saya......
saya tahu 'dia' takkan kembali lagi.....
saya tahu 'dia' bahagia 'kat sana'.......
saya tahu semua tu sebab saya sayang 'dia'......
sayang sesangat.... T_T
'dia' tetap ada dalam hati saya......
sori yer korang.....entry ni bukan entry jiwang okengg....
act , dh lame dh aku nak tulis entry pasal ni tp x berkesempatan......
*aku mention diri aku as 'org' dlm entry.....arap korang phm k*
oke sambung.....~
'dia' kat dalam ni sbenarnya 'arwah nenek' aku......
dia meninggal masa tahun 2004 lagi.....dah 7 tahun dia tinggalkan kami semua......
serius aku rindu dia sesangat.......tambahtyme bulan puasa ni......
kalo tringat kat dia , aku asyik nangis jer......
*xbaik kan*
dolu mase kecik, org slalu pegi umah mek.......
*mek = nenek in kelantan(bukan semua laa)*
org slalu pegi main ngan spupu kt umah mek....
kalo tyme musim tengkujuh , air banjir mesti naik sampai kat tangga umah mek.....
org ngan spupuni bukan main happy lagi sbb dapat main air banjir......
mek xbagi pegi jaohsbb takut jadi pape ke nanti
tp org ingat lagi kt jalan nak masuk umah mek tu ada sungai.....
*skrg jalan masuk umah aku gk sbb dh pindah sini*
org ngan spupuinclude my uncles and aunts pon hade gak pegi main air kt jalan tu.......
mek pesan jgn leka sangat takut hanyut......
org tahu mek risaukan kitorang kan (?)
kiri kanan jalan tu sumer sawah......
*baruh in kelantan*
kitorang main balingselipar.......lastselipar spupu org hanyut......waaa.....dh byk sangat baling slipar sampai xsempat nak tangkap....hihi
ape lagi.....nangis ler budak tu.....hehe
balik umah jer , gtau kt mek , mek senyum jer.....
mek baek sesangat ngan anakdan jugak cucu2 mek......
sbb tu kami sayang mek sesangat......
org ingat lagi tyme musim tengkujuh gak.....
mek slalu rebus ubi kayu & ubi stelo......
*dunnow how to pronoun in Bahasa Malaysia yg sbenarnya*
kekadang ubi stelo tu mek potong panjangmacam fries kt KFC tu pastu goreng........makan tyme hujan mmg sedap.....
tambahlagi makan ramaingan family......
pastu org ingat lagi.......
dolu kt umah mek ade pohon cermai......
org suka makan cermai w'pon buah tu mmg masam......
pastu ade pokok inai.....
tyme kecikdolu , kalo nak raya jer mesti tangan ni berinai......
*org pakai inai tyme nk kawen tp aku pakai tyme nak raya..... =.=" *
mek suka jer tengok kitorang comot duk pakai inai......
org pon ingat lagi......
dolu kt umah mek ada pokok sto......
*xtahu gk org len pgil ape.... ;) *
kt pokok sto tu , mek ikat sekor kera......
kera tu jinak jer.....xgigit orang pon......
slalu jer pegi main kt pokok tu......
org ingat lagi.......
dolu kt umah mek ada burung hantu.....
burung tu dok kt bilik air umah mek.....
org slalu takut nk pegi bilik air....hehe.....
tp mek cakap , burung tu xkacau org pon.......
org ingat lagi......
dolu mek pernah buat sugho......*asyura*
org sronok sgt sbb org mmg suka mkn sugho tu......
org ingat lagi.......
dolu umah mek , umah kayu jer tp umah yg paling cantik + unik yg pernah org jumpa......
sekarang , umah mek dh brubah......
mek pon xsempat tengok umah baru mek kan......
mek 'pergi' masa umah tu dalam proses tgh renovate......
org rindu umah mek yg dolu sbb ada banyak sesangat kenangan org ngan mek kt umah tu......
umah sekarang dh xde langsong kenangan org ngan mek cuma telaga kt umah mek jer tok ayah x buang......
masih ada kt tempat sama cam dolu gk mek......
dolu org suka mandi air telaga sbb sejuk......
org ingat lagi.....
dolu mek slalu belai rambut org.....
mek pakaikan minyak rambut Zam-zam yg kaler ijau tu......
mek cakap , nk bagi rambut lebat dan berkilat.......
mek.....org ingat lagi......
dolu bawah umah mek , mek pelihara ayam......
dolu org takot kt ibu ayam yg ade anak kecik sbb suka patok org.....
pastu dolu org suka main congkak kt umah mek guna buah getah jer sbb kt depan umah mek dolu ada pokok getah......
main congkak plak , korek tanah jer kan.......
pakai sudu mek plak tu.....hehe
kitorang xkaya pon.....
lagipon jimat jer kan.....
jari + kuku org slalu kotor sbb tanah melekat.......
org ingat lagi.....
dolu , org slalu ikot mek pegi tanam ubi kt sawah......
kt sawah  ade tali air.......mek suruh kitorang hatitakot jatuh......
mek mmg sayang kami kan (?)
kami pon sayang mek..... T_T
org ingat lagi , kebun kt sawah belakang umah mek dolu ade pokok besar......
kt situ la kita berteduh kan.....
org pon ingat lagi.....
dolu , mek tanam padi ngan tembakau......
org slalu ikot mek.....org penah petik tembakau......
tp tu semua dolu....sekarang , semua tu dh xde daa.......
org ingat lagi.......
dolu , kalo tyme musim menuai padi , mesti mek kutip belalang padi nak goreng........
org pon makan belalang padi tu......sedap sbb rangup......
*sori kalo de yg geli bab ni ek*
org ingat lagi......
dolu kt depan umah mek , sbelom pokok getah tu , mek buat kebun gak......
pastu ade pokok besar kt situ......
tok ayah buat buaian.....
org suka naik buaian tu kononberlagak dalam citer klasik Bawang Putih Bawang Merah tu......
sambil nyanyilagi.......muahaha
*sengal*
org ngan spupu slalu jer brebut nk naik buaian tu tapi mek slalu sbelahkan org kn.....
org sayang mek......
pastu dolu , org ingat lagi.......
kalo umie ngan ayah pegi keja , lepas org ngan abg balik skolah mesti pegi umah mek......
org xpernah tido bilik lain slain bilik mek ngan tok ayah......
org rindu sesangat tyme tu.......sumpah rindu......
org ingat lagi......
umah mek dolu ada 6 bilik......satu bilik mek ngan tok ayah dan 5 lagi bilik anakmek.......
org ingat lagi......
kat salah satu bilik kt umah mek ade dinding berlubang sbb pokmin tumbuk sampai pecah.......
*pokmin = pak sedara*
kt tempat pecah tu boleh simpan barang plak.......
org ingat lagi......
dolu mek suka makan biskut tawar yg petak kecikdalam kotak tu , celup ngan air panas jer....
w'pon ringkas je , tapi mmg sedap makan camtu......
org ingat lagi........
dolu mek suka gak makan roti + marjerin + gula.......
bukan marjerin macam skrg tp marjerin yg timbang punya tu......mmg sedap kan mek......
org rindu~     T_T
org ingat lagi......
sbelom raya , mek slalu akan buat 'bledo kering'.......
* agarkering*
lepas potong2 , mek akn jemur bledo tu.....mmg sedap mek buat....
tp sekarang dh xde org nk buat bledo tu......org rindu lagi~~
org ingat lagi.......
dolu mek suka buat ketupat.......
org pon suka makan ketupat yg mek buat sbb manis ngan ade sambal daging......
mmg sedap.....tp sekarang dh xde org nak buat ketupat.....
org rindu mek~~
org ingat lagi......
dolu kt umah mek ada daun palas......
jadi xperlu beli daun palas tu......
org pon slalu tolong mek 'buka'kan daun palas tu......
org xreti nk bungkus ketupat...... =.="
tp skrg da reti dh tau...
tok ayah yg ajarkan...
org ingat lagi.....
dolu pon mek suka buat tapai pulut......
org pon suka makan......daun getah plak cuma amek kt depan umah mek jer kn nk buat bungkus tapai.......
lepas siap , mek pesan suruh peram sampai masak......
bungkus ngan kain sarong or tuala pastu letak bawah katil kan........
kalo masak jer , abes bau satu bilik tapai tu...... ^^
org ingat lagi.......
dolu mek org yg paling gembira bila anakngan cucuyg dok jaohbalik beraya kt kampung sbb umah mek akan meriah ngan gelak tawa kami semua......
tp sekarang , semua tu dh xde mek.....
semua org buat hal masing2......dh x macam mek ada dolu.....  T_T
org rindu sesangat zaman kecikdolu~~
org ingat lagi......
tyme raya , w'pon mek xbagi kami anak cucu duit raya , kitorang xkisah pon sbb kitorang sayang mek......
org ingat lagi......
masa first tyme mek masuk ICU sbb asma , org sedih sangat.....
tyme tu org baru form 1......
haripegi jenguk mek kt Hosp. Kota Bharu......
org kesian tengok mek penuh ngan wayar.......
mek koma.......org dh xingat dh brape hari tp tak lama lepas tu , mek sedar......
pastu dh boleh balik umah.......
org gembira sesangat......
org ingat lagi.....
dolu , lps mek kuar wad tu , mek ade crite kt kami anak cucu yg masa mek koma tu , ade 7 orang lelaki pakai jubah putih datang dekat mek.......
mek citer yg tu jer.....
kami semua senyap jer dengar mek crite.......
org ingat lagi......
lepas tu , mek pesan kt anak cucu mek , jangan kencing berdiri sbb nanti air kencing org yg kncing brdiri tu akan jadi penawar buat syaitan......
mek cakap , kalo azan , badan syaitan akan terbakar tapi akan pulih balik kalo ade yg kencing berdiri.......
kitorang semua dengar nasihat mek dengan khusyuk jer........
org ingat lagi......
mase tu bulan 4.......hari isnin....26 APRIL.......org plak form 2.......
mek masuk wad lagi sbb asma mek datang lagi.......
kali ni makin teruk kan......mek koma lagi......
org takot......org pon slalu pergi jenguk mek kt sana ngan umie sampai jalan kt KB tu fir ingat lagi pasti ada sorang pakcik tua duk bersila tepi jalan.......
xtahu la plak sbb ape tp kalo tiap kali pegi mlawat mek , mesti pakcik tu ade kt tepi jalan.......
org ingat lagi.......
mase tu org kt dalam kelas.......kelas Bahasa Malaysia......
teh dtg mri jemput org.....
*teh = maksedara*
mase tu org dh xsedap hati sbb cikgu xgtau nape.....cikgu suruh kemasbarang pastu balik umah......org kemas je lah.....pastu pegi kantin , jumpa teh......
org tanya teh sbb ape.....
tapi teh xjawab......org dh dapat agak dh tyme tu yg mek dh 'xde'......
org terus nangis kt situ gk.......org xpeduli pon org yg lalu kt situ.......
pastu org pegi naik bangunan satu lg sbb nk panggil spupu.....
tyme tu spupu form 1......kitorang skolah skali.......
org naik sorang.....teh tunggu kt bawah......
org gtau spupu suruh dia kemas brg sbb nk balik......
dia tnya sbb apa , org x jawab pon.......
org ingat lagi.......
lepas tu teh bawak kitorang balik......
tyme tu , umah org dh siap......sbelah ngan umah mek.....
jenazah mek letak kt umah org sbb umah mek belom siap spenuhnya lagi.......
mek xsempat tgk umah baru mek walhal mek org yg paling gembira bila umah tu nak siap........
org tengok ramai org kt umah.......
org sedih sesangat.....org terus masuk umah pegi tengok mek......
org terkilan sbb xde kt sisi mek masa saatterakhir mek......
org nangis......org tengok Pok Muda.....(paksedara) x berganjak pon dari katil mek.....
baca al-Quran x henti2........org sedih......
*aku xnak citer bab mandikan jenazah oke*
masa kapankan mek , org cium mek......
 muka mek tenang jer......
tp org xpegi ikut makamkan mek sbb umie x bagi......
tyme tu dh nk dekat maghrib daa.....
sejak hari tu , org slalu rindukan mek.......
org pernah mimpi mek datang umah cari adik org.......
org dengar suara mek panggil kitorang adik bradik......
ore pon penah mimpi jumpa mek kt kebun depan umah tu....
siyes cam real....org indu mek... =(
org terlalu rindukan mek sbb suasana kat umah mek skarang dh x macam dolu lagi.......
beza sesangat.....org nak macam dolu......
happy jerr......xde gadohbagai nie.......
mek , org doakan mek ditempatkan dalam kalangan orangyang beriman.....insya-ALLAH~
org sentiasa doakan mek oke....
moga mek tenang di alam sana.....
raya nanti org akan pegi 'mlawat' mek tau......
org suka tengok makam mek......
subur jer pokok kt makam mek tu.....
oke la.....
tu je la kot yg aku nak conteng kali nie......
*macam la ade yg baca entry ni kan...*
aku xkisah pon ade or x org yg baca entry ni.......
janji aku dpt luahkan pe yg fir rase jer.......
trimass yer Incik Lappy & Mr. Blogspot sbb bagi aku conteng2
malam ni......
sekian~
SALAM AIDILFITRI DARI CIK FIRAH SEKELUARGA.....

2 budak kiut conteng sini:

aten nadieyrah said...

aTen bC...
fIrah rIndu kat mEk firah n atEn rindU kat aRwah aYah (atuk) aten...sbr yea...semoga mereka ditempatkan bersama-sama org yg beriman

~amin~

نور افيره said...

sayam aten ...;)
tp sdih kn xdop org hk kto syg ;(

My Blog List